Coen Kaayk (Etten bij Gendringen, 6 juli 1947 – Tiel, 19 oktober 2014) was een Nederlandse beeldhouwer. Hij werkte vooral non-figuratief, met kunststoffen als polyesterharsen, perkamentachtige materialen en glasvezels. Een belangrijk element in zijn werk is de abstractie van het licht, de kleur en de transparantie.

In de ruim veertig jaar die tussen zijn eerste en laatste presentatie liggen heeft Coen Kaayk een breed oeuvre ontwikkeld. Er bestaan vele honderden autonome sculpturale werken. Hij experimenteerde met het medium film, ontwierp relatiegeschenken en realiseerde meerdere werken in de (semi-) publieke ruimte in opdracht van overheden en het bedrijfsleven. Een omvangrijke productie van groot en klein werk, gericht op het onderzoek naar transparant materiaal, op de continue verfijning van de optische relaties tussen vorm, kleur en licht.

Coen Kaayk ging al op zijn veertiende naar de zaterdagopleiding op de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Daarna volgde hij de opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Vrije Academie Den Haag, afdeling beeldhouwen, en de Academie voor Industriële Vormgeving Eindhoven, afdeling Vrije vormgeving, waar hij cum laude afstudeerde. In 1975 ontving hij een stipendium van het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk voor onderzoek in transparante kunststoffen in de plastics werkplaats van TNO Delft. Hij was gastdocent aan de Kunstacademie Arnhem en het Keramisch Werkcentrum Heusden. In de jaren 1993-1997 was hij lid van de Adviescommissie voor Beeldende Kunst Tiel.

Beeldende Kunst

Coen Kaayk heeft aan vele solo- en groepstentoonstellingen meegedaan. Zijn werk is onder meer opgenomen in collecties van onder andere het Gemeentemuseum Arnhem, Centrum Kunstlicht in de Kunst in Eindhoven, AkzoNobel, DSM, de Peter Stuyvesant Collectie en de gemeente Tiel.

Beelden in de (semi-)openbare ruimte zijn onder andere te vinden in de gemeente Bilthoven, Eindhoven, Lienden, Parijs, Tiel, Werkendam en Zevenaar.

Films

-Take Shape (1972), muziek Pierre Henry, camera Frans Smulders.
-Klaar om te smelten (2005), coproductie met Floris Kaayk.
-De bouwplaats (2014), in coproductie met Floris Kaayk, muziek Machinefabriek.

De Bouwplaats

In het kunstwerk De Bouwplaats (2014), waar hij de laatste jaren van zijn leven vol overgave aan werkte, komt vrijwel alles samen wat hem als ontwerper/kunstenaar intrigeerde. Het werk is het resultaat van Kaayks levenslange, avontuurlijke zoektocht naar de relaties tussen vorm, kleur en licht. De Bouwplaats (340 cm breed, 95 cm diep x 110 cm hoog) is een complexe, veelkleurige installatie vol architecturale bouwsels en skeletachtige constructies.

Het manipuleren van licht door inkervingen in het plexiglas of bijvoorbeeld door een bundeling van kleine kubussen in een grote vorm zorgen voor wisselende en herhaalde weerkaatsingen, voor refractie en kleurschifting. De Bouwplaats is hier een ultiem voorbeeld van. Het is een haast naïeve uitstalling van bouwstenen die met plezier en gemak in en naast elkaar zijn geschoven, zodat er steeds wisselende beeldassociaties kunnen ontstaan met verrassende, ruimtelijke overeenkomsten en contrasten. Het lijkt soms op een futuristische stad, dan weer op een louter ludieke installatie. De Bouwplaats is ook een procesmatig werk in die zin dat het huidig resultaat in feite een toevallig moment is. De camera in de film De Bouwplaats – die Coen Kaayk samen met Floris Kaayk samenstelde – zweeft in een uiterst traag tempo over het kunstwerk. Opnieuw, zeker in de wetenschap dat dit zijn laatste kunstwerk werd, een meditatieve ervaring en een reflecterend document. Het materiaal is ook hier industrieel, namelijk kunststof (polyesterhars, acrylaat).

Het werk is recent (2014) aangekocht door de gemeente Tiel en vindt zijn plek in de hal van Zinder, het nieuwe cultuurcentrum van Tiel.

Coen Kaayk werkte vaak samen met zijn partner Guusje Kaayk en hun zoons Gijs en Floris.

Exposities, selectie

2014: KunstFort Asperen
2014: Stroomhuis Neerijnen
2013: Het Klooster Tiel