De Ontmoeting

DE ONTMOETING Anna Paulowna | 2010 | Gewalst staal, staalkabel, polyester | 9 meter hoog |
co-productie met Guusje Kaayk

Tussen de organische structuur van het web en de architectuur van het gebouw ontstaat een spanningsgebied.
Het kunstobject staat voor snelheid en beweging, met de kleine mensfiguren als essentieel onderdeel van het geheel.
De dansende en springende figuren balanceren als koorddansers over de spiralen en kabels, allemaal richting het centrale hart van het web waar ze elkaar ontmoeten. De een houdt zich vast aan een draad, de ander verliest bijna zijn evenwicht. Elk figuur is uniek en heeft een eigen houding, een andere beweging.
Zij symboliseren de harmonie in de multifunctionele accommodatie.

Het kunstwerk staat in een waterbassin. Het weeg 1400 kilo en meet 9 meter hoog.
Op basis van getekende lijnen zijn de stalen spiralen gevormd en gelast en geconstrueerd aan de gewalste stalen zuil. Het staal is deels gegalvaniseerd, deels gecoat.
In totaal is er 80 meter staalkabel 10 mm. en 250 meter staalkabel 3 mm. verwerkt en op locatie bevestigd.
Drie tui-kabels waarvan er twee zijn bevestigd aan het gebouw en een is verankerd aan de bodem het waterbassin houden het kunstwerk in evenwicht.
De figuurtjes (20 cm.) zijn vervaardigd in polyester glasvezel.

Hollands Kroon heeft toegezegd dat het kunstwerk in 2021 wordt gerestaureerd.

Uit Noord-Hollands Dagblad 18 augustus 2010:
Vorige week dinsdag in alle vroegte vertrok een grote vrachtwagen met 1400 kilogram lading uit Gelderland met bestemming Anna Paulowna. “Echt gigantisch, het was een heel spektakel,” zegt Monique Tesselaar van de gemeente. “Het was een hele uitdaging om dat allemaal goed vast te krijgen. Ze zijn een paar dagen aan het lassen geweest.”

Met de plaatsing van het kunstwerk, is De Ontmoeting voltooid. Het opvallende gebouw verdiende in de ogen van het gemeentebestuur een blikvanger in de vorm van een kunstwerk in de vijver. “We hebben een oproep geplaatst in allerlei kunstbladen,” vertelt Monique Tesselaar. “Daar kwamen tachtig inschrijvingen op, zowel lokaal als internationaal. Heel leuk en verrassend dat er zoveel animo voor was. We hebben geselecteerd op een aantal criteria. In het ontwerp moest onder andere de verbinding tussen water en land tot uitdrukking komen. En het thema ‘ontmoeting’. In eerste instantie hadden we een shortlist van vijf kunstenaars. Daaruit hebben we er drie gekozen die een voorstel mochten indienen en daar is het ontwerp van het kunstenaarsechtpaar Coen en Guusje Kaayk uit Tiel uitgekomen.
Het is best een heel proces geweest.”

Het kunstwerk is een moderne, webachtige constructie van staal en kabels, waarin kleurige mensfiguren balanceren. Zij staan symbool voor ‘ontmoeting’. Overigens is er nog plek in het web en aan de muren van het gebouw voor extra mensjes, dus het kunstwerk blijft de komende jaren waarschijnlijk groeien.

Concert
Bij de presentatie van zo’n imposant, negen meter hoog kunstwerk, hoort het nodige spektakel en dat is wel toevertrouwd aan het Noord Hollands Ouderenorkest. Een indrukwekkend gezelschap met zo’n honderd muzikanten. Zij brengen vrijdag met groot enthousiasme een gevarieerd programma voor jong en oud,
onder leiding van dirigent Luc Mager.